Aa
Aa
شنبه 1 شهريور 1404
En
Fa
سیمای استان
تاریخ
جغرافیا
اقتصاد
فرهنگ و هنر
جاذبه های گردشگری
مشاهیر و بزرگان
حمل و نقل
نگارخانه
استانداری تهران
معرفی استاندار
پیام استاندار
شرح وظایف
حوزه استاندار
اداره کل دفتر استاندار
اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل
شرح وظایف
چارت سازمانی
اخبار
اداره کل امور بانوان و خانواده
اداره کل بازرسی ، مدیریت عملکرد و امور حقوقی
هسته گزینش
اداره کل حراست
مرکزمقاومت بسیج
هماهنگی امور ایثارگران
معاونین استاندار
معاونت سیاسی،اجتماعی
معرفی معاون
چارت سازمانی
اخبار
واحد های تابعه
دفتر امور اجتماعی و فرهنگی
اداره کل امور سیاسی انتخابات
معاونت امنیتی،انتظامی
معرفی معاون
شرح وظایف
چارت سازمانی
اخبار
واحدهای تابعه
اداره کل امنیتی انتظامی
دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر
اداره کل اموراتباع و مهاجرین خارجی
اداره کل پدافند غیرعامل
کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز
معاونت هماهنگی امور عمرانی
معرفی معاون
شرح وظایف
چارت سازمانی
اخبار
واحدهای تابعه
اداره کل فنی ،عمرانی ، حمل و نقل و ترافیک
اداره کل امور شهری و شوراها
اداره کل مدیریت بحران
سازمان همیاری و شهرداریهای استان تهران
اداره کل امور روستایی و شوراها
معاونت هماهنگی امور اقتصادی
معرفی معاون
شرح وظایف
چارت سازمانی
اخبار
واحدهای تابعه
دفتر جذب و حمایت سرمایه گذاری
دفتر هماهنگی امور اقتصادی
هیات تخلفات اداری
معاونت توسعه مدیریت و منابع
معرفی معاون
شرح وظایف
چارت سازمانی
اخبار
واحد های تابعه
مدیریت فناوری اطلاعات و شبکه دولت
دفتر برنامه ریزی،نوسازی و تحول اداری
اداره کل امور اداری و مالی
مدیران کل ادارات و دستگاه های اجرایی
معرفی مدیران کل استان
اخبار
مشاورین استاندار
نمودار سازمانی
اخبار
گزارش عملکرد
استانداران سابق
انتصابات
مناقصه و مزایده ها
فرمانداری ها
فرمانداران استان تهران
شرح وظایف
اخبار فرمانداریها
پورتال فرمانداری ها
اسلامشهر
بهارستان
پاکدشت
پردیس
پیشوا
تهران
دماوند
رباط کریم
ری
شمیرانات
شهریار
فیروزکوه
قدس
قرچک
ملارد
ورامین
اخبار
اخبار استانداری
اخبار برگزیده
اخبار استاندار
اخبار معاونتها
اخبار فرمانداریهای استان
اخبار مدیران کل ادارات استان
اخبار شهرداریهای استان
آرشیو کل اخبار
اطلاعیه ها
ستاد انتخابات استان
گالری
تصاویر
فیلم
نشریات
خدمات الکترونیک
سامانه پیشخوان ارباب رجوع استانداری تهران
شناسنامه خدمات استانداری
پورتال خدمات الکترونیک دستگاههای اجرائی
فرم ها و اطلاعیه ها
فرم نظرسنجی خدمات
سایر خدمات
دستورالعمل بروزرسانی پورتال
بیانیه توافق سطح خدمات
راهبرد مشارکت دستگاه
بیانیه حریم خصوصی
نظرات مردمی در بهبود ارائه خدمات
نظرات مردمی در رابطه با مقررات
قوانین
قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی
منشور حقوق شهروندی
مواد 91 و 92 قانون مدیریت خدمات کشوری
ماده ۱۳ و ۲۴ قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد
اداره کل بیمه سلامت استان تهران
سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور
تالار گفتمان استانداری تهران
شیوه نامه پویش ایده های برگزیده روستایی
سامانه شفافیت استانداری تهران
سامانه ملی خدمات دولت-ویژه مردم(استانداری تهران)
پشتیبانی از افراد کم توان
فرم ملاقات با استاندار
سوالات متداول
تماس با ما
ارتباط با فناوری اطلاعات
ارتباط با روابط عمومی
ارتباط با حراست
شماره تماس های میز خدمت استان
واحدهای رسیدگی به شکایات
ارتباط با دستگاه های اجرایی استان
اطلاعات تماس و آدرس مسئولین استان تهران
ارتباط با دفتر بازرسی مدیریت عملکرد و امور حقوقی
سامانه دریافت مجوز تردد
سوالات متداول در حوزه تقسیمات کشوری
سوالات متداول دفتر تقسیمات کشوری
۱ـ شرح وظایف دفتر تقسیمات کشوری چیست ؟
نظام تقسیمات کشوری عبارتست از تقسیم و ساماندهی فضای سرزمینی به واحدهای همگن به منظور اعمال حاکمیت ملی، فراهم آوردن موجبات هماهنگی در فعالیتهای مختلف سازمانها و مؤسسات دولتی و محلی و نهادهای انقلاب اسلامی در جهت اجرای سیاست عمومی دولت جمهوری اسلامی ایران.
· مطابق قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب سال ۱۳۶۲ و آئین نامه اجرائی آن: عناصر تقسیمات کشوری عبارتند از: روستا، دهستان، شهر، بخش، شهرستان و استان.
· روستاها، مزارع و مکانهای تابع و مستقل در تابعیت دهستان و شهرها در تابعیت بخش واقع میگردند.
· از لحاظ نظام اداری دهستان تابع بخش، بخش تابع شهرستان، شهرستان تابع استان و استان تابع تشکیلات مرکزی خواهد بود (ماده ۱۲ قانون) و هرگونه انتزاع و الحاق، تبدیل، ایجاد، تجمیع و ادغام، تعیین و تغییر مرکزیت و نامگذاری و تغییر نام واحدهای تقسیمات کشوری (به غیر از استان) به پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیأت وزیران انجام خواهد شد (ماده ۱۳ قانون).
· رعایت محدوده کلیه واحدهای تقسیماتی برای تمامی واحدها و سازمانهای اداری (اجرایی و قضایی) و نهادهای انقلاب اسلامی کشور لازم است (ماده ۱۴ قانون).
· متولّی اجرای قانون فوق، وزارت کشور (دفتر تقسیمات کشوری) میباشد. در این راستا، کلیه پیشنهادات در قالب گزارش توجیهی از سوی استانداریها به وزارت کشور و از سوی وزارت کشور تحت عنوان طرح تصویبنامه به هیأت وزیران ارسال شده و در صورت تصویب و ابلاغ قابلیت اجرا مییابد.
۲ـ فرآیند انتخاب نام عناصر و واحدهای تقسیمات کشوری چیست؟
أ. در راستای اجرای ماده ۱۳ قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری و ماده ۲۱ آیین نامه اجرایی آن و دستورالعمل مربوطه موضوع نامگذاری واحدها و عناصر، ضروری است نام پیشنهادی همراه با دلایل توجیهی و به صورت رسمی به فرمانداری مربوطه اعلام و در " کارگروه نامگذاری شهرستان" بررسی و در صورت تأیید به "کارگروه نامگذاری استان" ارسال گردد.
ب. پس از بررسی موضوع در کارگروه استان و در صورت تأیید پیشنهاد مزبور در قالب فرمهای استاندارد گزارش توجیهی به وزارت کشور ارسال و در " کارگروه نامگذاری تقسیمات کشوری" مطرح میگردد. چنانچه موضوع مورد تأیید قرار گیرد طی طرح تصویبنامهای به هیأت وزیران ارسال که در صورت تصویب و ابلاغ لازمالاجرا خواهد شد.
ت. مصوبات شوراهای اسلامی موضوع نامگذاری حوزههای شهری در کارگروه نامگذاری شهرستان بررسی و در صورت مطابقت با مفاد مصوبات شوراهای اسلامی دستورالعمل با امضاء و تأیید فرماندار مربوطه ابلاغ میگردد.
ث. موضوع نامگذاری سایر عوارض انسانی با پیشنهاد سازمان یا نهاد مربوطه همراه با دلایل توجیهی و از طریق کارگروه نامگذاری استان قابل بررسی و اقدام است.
ج. موضوع نامگذاری عوارض جغرافیایی (طبیعی) از طریق کارگروه نامگذاری استان و با اخذ نظر نمایندگان سازمانهای جغرافیای نیروهای مسلح و سازمان نقشهبرداری قابل بررسی و اقدام است.
۳ـ اصول و شاخصهای انتخاب نام عناصر و واحدهای تقسیمات کشوری کدامند؟
أ. نامهای جغرافیایی در حکم شناسنامه کشور و ملت و بخش مهمی از فرهنگ، تاریخ و ارزشهای معنوی جمهوری اسلامی ایران هستند از این رو حفظ و پاسداشت آنها به عنوان میراث فرهنگی و معنوی ضروری است.
ب. برای انتخاب نام عناصر و واحدهای جدید، اولویت با انتخاب نامی است که بیانگر هویت جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی منطقه بوده و به تقویت حاکمیت و همگرایی ملی بینجامد.
ت. تغییر نام تنها در موارد استثنایی و فقط درخصوص نامهایی که نامناسب (توهینآمیز) بوده یا از نظر جغرافیای، تاریخی و فرهنگی با مکان متبوع خود منطبق نباشند، انجام خواهد شد.
ث. نامهای تاریخی باستانی، قدیمی و نامهایی که در اسناد، متون و کتب و نقشههای تاریخی ثبت و ضبط شدهاند مصون از تغییراند.
ج. نامگذاری عوارض طبیعی، انسانی، حوزههای شهری، شهرکها و شهرهای جدید مشمول مقررات فوق خواهد بود (به دستورالعمل نامگذاری و تغییرنام عناصر و واحدهای تقسیمات کشوری و عوارض جغرافیایی رجوع شود).
۴ـ فرآیند تخصیص کُد به عناصر و واحدهای تقسیمات کشوری چیست؟
در راستای اجرای ماده ۲۶ و ۲۷ آئیننامه اجرایی قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری موضوع کدگذاری واحدها و عناصر تقسیمات کشوری پس از تصویب و ابلاغ عناصر و واحدهای تقسیماتی جدید از سوی هیأت وزیران و در موارد استثنایی مجلس شورای اسلامی، کدهای سلسله مراتبی، شناسه ملی و جهانی به آنها تخصیص یافته و به کلیه ارگانها ابلاغ شده که لازم الاتباع میباشد.
۵ـ اطلاعات و دادههای تقسیمات کشوری کدامند و نحوه اخذ آنها چگونه است؟
أ. اسناد و مصوبات تقسیمات کشوری، اطلاعات فرمهای یک و دو و مشتمل بر (مصوبات دهستان بندی کاغذی، رؤیت در محل دفتر)
ب. فهرست روستاها، مزارع و مکانها (کاغذی، رؤیت در محل دفتر) ، نشریات نام، تابعیت، تاریخ تأسیس و کد و .. (فایل رقومی)
ت. نقشههای ۱:۲۵۰۰۰۰ تقسیمات کشوری مصوب هیأت وزیران (کاغذی و فایل رقومی)
ث. فهرست شهرها و واحدهای تقسیمات مرزی (فایل رقومی)
ج. در راستای اجرای مصوبه شماره ۶۲۰۳۵/ت۱۵۷۰۱هـ مورخ ۱۱/۵/۷۶ هیأت وزیران، پس از مکاتبه رسمی با مدیریت دفتر تقسیمات کشوری و اعلام درخواست اطلاعات و دادههای مورد نیاز به دو صورت تبادل داده یا پرداخت هزینه مرتبط به شماره حساب ۲۱۷۱۱۰۹۰۰۲۰۰۱ به نام خزانه و با عنوان درآمد حاصل از فروش نقشه و نشریه اطلاعات ارائه میشوند.