استاندار تهران در برنامه تلویزیونی «صبح بخیر ایران» با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه کاهش آلودگی هوا گفت: دولت به جای شعار، به دنبال اقدامات عملی در زمینه کاهش آلودگی هواست.
به گزارش روابط عمومی استانداری تهران، محمدصادق معتمدیان در برنامه تلویزیونی «صبح بخیر ایران» در خصوص علل و راهکارهای مقابله با آلودگی هوا بیان کرد: آلودگی هوای تهران و غلظت آلایندهها به دلایل مختلفی از جمله تعداد زیاد خودروها، اتوبوسها، مینیبوسها، کامیونها و موتور سیکلتها ایجاد میشود، از این میان، مشکل فرسودگی خودروها و آلایندگیهای ناشی از آنها بسیار جدی است.
وی افزود: تعداد زیادی از اتوبوسها و وسایل نقلیه فرسوده هستند که به تشدید آلودگی هوا کمک میکنند و همچنین ۱۴ درصد از آلایندگیهای تهران مربوط به موتورسیکلتهاست که از آنها نیز بخش عمدهای فرسوده هستند؛ به طوری که در حال حاضر ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار موتورسیکلت در استان تهران در حال تردد است که حدود ۷۰ درصد از آنها فرسودهاند.
استاندار تهران با اشاره به عوامل ثابت آلودگی هوا گفت: در فصل زمستان، استفاده از بخاریهای گازی و سوختهای مصرفی میتواند به آلودگی هوا بیافزاید، خوشبختانه در تهران از مازوت استفاده نمیشود و سوختی که در استانهای همجوار استفاده میشود، مازوت کم سولفور است که آلایندگی کمتری دارد.
مقام عالی دولت در استان تهران با بیان اینکه بادهای غالب از استانهای همجوار نیز میتوانند بر وضعیت هوای تهران تاثیرگذار باشند، ادامه داد: از طرفی، در فصل سرما با پدیده وارونگی دما و سکون هوا روبهرو هستیم که باعث تجمع آلایندهها در سطح پایین جو و تشدید آلودگی میشود.
سلامت مردم در اولویت است
معتمدیان در رابطه با اینکه دولت به جای شعار، به دنبال اقدامات عملی در زمینه کاهش آلودگی هواست، گفت: جلسات کارگروه مدیریت آلودگی هوا در دو سطح ملی و استانی به صورت منظم برگزار میشود.
وی افزود: هر ۱۵ روز جلسات استانی به ریاست استاندار و جلسات ملی با محوریت معاون اجرایی رئیسجمهور تشکیل میشود و با توجه به اینکه سلامت مردم در اولویت است، دولت به جای شعار، به دنبال اقدامات عملی در زمینه کاهش آلودگی هواست.
اقدامات صورت گرفته جهت مقابله با آلودگی هوا
معتمدیان در رابطه با اقدامات برای مقابله با آلودگی هوا عنوان کرد: در شرایط اضطراری، کمیتههای اضطرار طبق قانون هوای پاک تشکیل میشوند تا تصمیماتی برای کاهش آلودگی هوا و حفاظت از سلامت مردم اتخاذ کنند.
وی ادامه داد: این تصمیمات کوتاهمدت مانند محدودیتهای تردد، تعطیلیها، دورکاریها و غیرحضوری کردن مدارس، تنها برای کاهش خطرات بهداشتی هستند، اما برای حل مشکل آلودگی هوا به طور پایدار و بلندمدت، نیاز به برنامهریزی و عزم ملی است.
معتمدیان بیان کرد: قانون هوای پاک که شامل ۳۴ ماده، ۳۹ تبصره و ۱۷۶ تکلیف برای ۲۱ دستگاه مختلف است، نشاندهنده ضرورت همکاری تمامی دستگاهها در این زمینه است، این اقدامات به مرور زمان میتواند به بهبود وضعیت آلودگی هوا در تهران منجر شود.
محمدصادق معتمدیان به تجربه چین اشاره کرده و تصریح کرد: در ۲۰ سال گذشته بسیاری از شهرهای چین، مانند شانگهای و شنزن، با آلودگی بسیار شدید روبهرو بودند. مردم حتی مجبور به حمل کپسولهای اکسیژن برای عبور و مرور بودند. اما با اجرای برنامهای ۲۰ ساله، توانستند وضعیت آلودگی هوا را بهبود بخشند و به موفقیتهای چشمگیری دست یابند و این تجربه میتواند برای ایران هم الگو باشد.