شنبه 1 شهريور 1404

نظام پيشنهادها در اسلام


  •  «قُل اِنَّما اعِظُکُم بواحِدَة اَن تَقومواللهِ مَثني وَ فرادي ثُمَّ تتفکَّر و اما بِصاحِبِکُم مِن جِنَّة ان هوَ الا نَذير لَکُم بَينَ يَدَي عَذاب شَديد» (سوره سبا- آيه 46)
مکاتب مادي که هميشه از ناحيه مذاهب راستين احساس خطر مي کنند، اصرار دارند که دعوت اديان، را دعوت به تخدير افکار توده ها معرفي کنند. ولي در مقابل اين اتهام، آياتي فراوان از قرآن کريم از جمله آيه 46 سوره سبا، انسان ها را به تفکر و انديشه دعوت مي کند؛ بلکه عصاره دين و خمير مايه تکامل و پيشرفت انسان را تفکر مي داند. چگونه ممکن است آييني همچون اسلام، وسيله تخدير يا مولود جمل باشد؛ در حالي که آوردنده اش با صداي بلند به همه انسان ها مي گويد که براي زنده بودن انديشه هاي خفته قيام کنيد؛ آن هم در محيطي آرام و خالي از غوغا.
 اسلام مي گويد در محيطي دور از هوي و هوس و امواج تبليغاتي مسموم، دور از تعصب ها و دور از لجاجت ها، براي خدا قيام کنيد و بينديشيد؛ که تنها اندرز من به شما همين است. آيا مضحک نيست که چنين آئيني را که بارها اين دعوت را تکرار کرده، به تخدير افکار متهم کنند؛ به خصوص اينکه مي گويد نه فقط در تنهايي و انفرادي بلکه به صورت دو نفري و با همياري يکديگر به تفکر بپردازيد، محتواي دعوت انبياء و دلايل آنها را بشنويد و چنانچه با معيار عقل هماهنگ بود، پذيرا شويد. عجيب است که برخي متفکران، جهان ماورايي طبيعت را به طور قطع انکار مي کنند و دين را يک پديده ساختگي بشر مي دانند و عامل پايداري آن را مسائلي چون ترس، نا- آگاهي از حقايق علمي، عقده هاي روحي و نظاير آن معرفي مي کنند؛ اما حاضر نيستند با احتمال وجود جهاني ماوراي اين عالم ماده، بدون پيش داوري، در دلايل توحيد خدا و نبوت پيامبراني همچون محمد(ص) بينديشند. جالب توجه اين که آخرين قسمت بسياري از آيات قرآن، دعوت به تفکر، تعقل يا تذکر است. در روايات اسلامي نيز فکر و انديشه در درجه اول اهميت قرار گرفته است.
مولاي متقيان و امام عارفان حضرت علي ابن ابيطالب (ع) در خطبه 139 نهج البلاغه مي فرمايند:« لا عَقلَ کَالتَّدبيرِ»
 اصلاً عقل يعني تدبير و قدرت و توان نظم دادن به امور، هرچه تدبير و برنامه ريزي بيشتر باشد، دليل بر قدرت انديشه و عقل است.
«اَيُّها النّاسُ لا خَيرَ فِي الدُّنيا لا تَدبيرَ فيهِ" اي مردم امور دنيا اگر بدون تدبير و فکر انجام گيرد، بدون خير و نتيجه مي باشد»
Aa