يکشنبه 27 مهر 1404
تاریخ : دوشنبه 27 ارديبهشت 1400
کد 130985

در پنجمین همایش آموزش عالی به میزبانی دانشگاه الزهرا مطرح شد: همگامی نظام آموزشی با تحولات اخیر، مستلزم تحول در محتوای درسی است

نخستین روز از پنجمین همایش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با محوریت تقدیر از سرآمدان آموزشی دانشگاه‌های وزارت عتف و بررسی روندهای جاری و آتی آموزش عالی در شرایط همه گیری کرونا و پس از آن، امروز ( ۲۶ اردیبهشت‌ماه) با حضور دکتر منصور غلامی وزیر علوم، دکتر مهناز ملانظری رییس دانشگاه الزهرا، دکتر خاکی‌صدیق معاون آموزشی وزیر علوم و جمعی از مسئولان آموزش عالی و اساتید بصورت مجازی به میزبانی دانشگاه الزهرا برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه الزهرا، دکتر منصور غلامی در ابتدای این همایش با بیان اینکه ارزیابی‌ها نشان می‌دهند علی رغم غیرمنتظره بودن بکارگیری آموزش مجازی در سیستم آموزشی کشور از زمان شیوع کرونا، گفت: بررسی و نگاه به دستاوردهای آموزش مجازی در این بازه زمانی نشان می دهد که ما سرمایه خوبی را در حوزه فناوری داشته‌ایم که شاید تا قبل از شیوع کرونا به آن توجه کامل نمی‌شد اما این شرایط سبب شد تا با بکارگیری ظرفیت‌ها و تلاش و همکاری دانشگاه‌ها، امروز آنچه در این زمینه محقق شده، بسیار بیشتر از سال گذشته باشد.
دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این همایش با اشاره به تجربیات آموزش عالی در حوزه آموزش الکترونیکی گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا، یکی از بخش‌هایی که خیلی خوب توانست خود را با شرایط تطبیق دهد، بحث آموزش مجازی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و آموزشی بود که با بسترسازی و بهره‌مندی از فضای مجازی امکان‌پذیر شد.
وی با بیان اینکه ارزیابی‌ها نشان می‌دهند علی رغم غیرمنتظره بودن بکارگیری آموزش مجازی در سیستم آموزشی کشور، بیان کرد: بررسی و نگاه به دستاوردهای آموزش مجازی در این بازه زمانی نشان می دهد که ما سرمایه خوبی را در حوزه فناوری داشته‌ایم که شاید تا قبل از شیوع کرونا به آن توجه کامل نمی‌شد اما این شرایط سبب شد تا با بکارگیری ظرفیت‌ها و تلاش و همکاری دانشگاه‌ها، امروز آنچه در این زمینه محقق شده، بسیار بیشتر از سال گذشته است.
وزیر علوم با اشاره به اینکه تجربه دانشجویان، اساتید و مدیران در تکمیل، اصلاح و بروزرسانی بخش‌های فناوری در این مدت، سرمایه و تجربیات ارزشمندی را در حوزه آموزش عالی شکل داد، تصریح کرد: امیدواریم در تمامی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی این سرمایه‌ها به خوبی مورد استفاده قرار گیرد تا در مناطق و دوره‌های زمانی مختلف نیز امکان استفاده از آن فراهم شود.
دکتر غلامی در ادامه ضمن تشکر از همه تلاشگران جهت مدیریت و پیشبرد آموزش مجازی در حوزه آموزش عالی گفت: برای اینکه بتوان تجربیات بدست آمده طی این مدت را برای آیندگان نیز حفظ کنیم، لازم است تا چالش‌ها و فرصت‌های این عرصه را نیز مورد بررسی قرار داده و برنامه مشخصی را برای ارائه خدمات آموزشی تدوین کنیم تا در آینده این موضوع تقویت شود.
وی با بیان اینکه در تحقق برنامه‌های آموزش عالی باید برنامه‌ها را متناسب با آن تطبیق دهیم و برنامه‌های گذشته را نیز اصلاح کنیم، افزود: اکنون تجارب سایر مراکز علمی دنیا نیز در این حوزه به خوبی قابل دسترسی بوده و بهره برداری از این تجارب می‌تواند ما را در بهبود آموزش مجازی کمک کند تا در ارزیابی فعالیت‌ها و دستاوردها، معیار و شاخص بهتری برای برنامه های آتی در اختیار داشته باشیم.
*لزوم تقویت شایستگی‌های عمومی جهت تربیت نیروی انسانی متخصص در آموزش عالی
دکتر ملانظری در ادامه این همایش با اشاره به ضرورت و فرصت ها و پیامدهای آموزش مجازی در شرایط فعلی گفت: دانشگاه‌های سراسر جهان در پی وقوع شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها، به یادگیری آنلاین و ابزارهای دیجیتال روی آورده‌اند، از طرفی دیگر بر اساس بررسی‌های انجام شده در سطح جهانی، ۳۰۰ میلیون موقعیت شغلی به دلیل بحران شیوع کرونا در معرض خطر هستند، به طوری که مشاغل مبتنی بر سطوح پایینی از مهارت (نظیر حمل و نقل، رستوران، اقامتگاه‌ها، مکان های تفریحی و ...) متحمل بیشترین ضرر و آسیب ناشی از بحران شیوع کرونا بوده‌اند و در مقابل مشاغلی که نیازمند سطوح بالاتری از تخصص و مهارت هستند (نظیر مدیریت و کارفرمایی، فناوری اطلاعات، امور مالی و بیمه و آموزش) متحمل آسیب کمتری بوده‌اند. بنابراین در آینده ای نه چندان دور شاهد تغییر مشاغل، از بین رفتن برخی مشاغل و ایجاد مشاغلی جدید و مبتنی بر نیازهای جامعه خواهیم بود.
وی افزود: بر این اساس، موسسات آموزش عالی که تعلیم و تربیت سرمایه‌ انسانی جامعه را بر عهده دارند، باید نظام آموزشی خود را به گونه‌ای بنا کنند که علاوه بر تقویت شایستگی‌های عمومی جهت تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد، دارای روحیه خودباوری و اعتماد به نفس و اهل کار جمعی، پاسخگوی تحولات جامعه نیز باشد و در این میان تقویت تخصص و توانمندی‌ها در زمینه فناوری‌های نوین نظیر فناوری‌های سبز، داده و هوش مصنوعی، مهندسی و پردازش ابری، فروش/بازاریابی و تولید محتوا، توسعه محصول، فرهنگ سازی در جامعه، مراقبت اقتصادی و ... امری ضروری است.
رییس دانشگاه الزهرا ادامه داد: پاسخگویی به این نیازها و همگامی نظام آموزشی با تحولات اخیر، مستلزم تحول در محتوای درسی و نیز تنوع بخشی به شیوه‌های آموزشی است که از طریق برنامه‌های آموزشی کارآمد و بکارگیری روش‌هایی برای یادگیری با سرعت بیشتر، هزینه کمتر و اثربخش‌تر صورت می‌گیرد.
دکتر ملانظری تاکید کرد: توسعه آموزش الکترونیکی، علاوه بر فراهم نمودن امکان دسترسی یکنواخت برای اقشار مختلف جامعه، با بهینه‌سازی شیوه‌های آموزش می‌تواند منجر به یادگیری عمیق‌تر و جدی‌تر شود و با توانمندسازی اعضای جامعه، آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال و کارآفرینی را نیز میسر ‌سازد. علاوه بر آن فرصتی بزرگ برای پاسخ‌گویی اجتماعی خواهد بود و با کمک آن دانشگاه‌ها می‌توانند با ابتکار عمل خود از محدوده برنامه‌های آموزش‌های رسمی فراتر روند و با آموزش‌های مهارتی به حل مشکلات جامعه کمک کند.
وی در ادامه با اشاره به برخی روندهای آموزشی، انتظارات و چالش‌ها، گفت: یادگیری‌های ترکیبی، آموزش‌های آنلاین، آموزش‌های مبتنی بر شغل و یادگیری مادام العمر از جمله مهم ترین روندهای شناسایی شده در حوزه آموزش عالی می‌باشند که با توجه به بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا طی یک سال و نیم گذشته، تقویت نیز شده‌اند.
رییس دانشگاه الزهرا افزود: براساس گزارش‌ها و نظرسنجی‌های جهانی انجام شده از متقاضیان آموزش عالی می‌توان دریافت که علاقه به یادگیری آنلاین به تدریج در حال افزایش است و نسبت پاسخ دهندگانی که علاقه به آموزش مجازی ندارند بر اساس نتایج حاصل از نظرسنجی ها در حال کاهش است، بنابراین به نظر می رسد که نگرش ها به تدریج در حال تغییر است.
دکتر ملانظری با بیان اینکه بر اساس این نظرسنجی‌ها، از جمله مهم‌ترین انتظارات و نیازهای اصلی شناسایی شده دانشجویان در زمان فراگیری به صورت مجازی شامل تعاملات و ارتباطات پیوسته با دانشگاه و اساتید، جلسات پرسش و پاسخ مجازی، صدور ضوابط و مقررات متناسب با شرایط در حال تغییر و دسترسی آسان به پشتیبانی‌های آنلاین و دریافت پاسخ سریع است.
وی با اشاره به چالش‌های اصلی در خصوص چگونگی ارائه خدمات آموزش مجازی به دانشجویان و انطباق با شرایط جدید بیان کرد: از جمله این چالش‌ها می توان به نحوه انتقال از آموزش سنتی به یادگیری الکترونیکی، چگونگی غلبه بر مشکلات دروس عملی، برنامه ریزی مداوم و منعطف در شرایط عدم اطمینان، ارتباطات هدفمند و اثربخش، حفظ کیفیت و پیشرفت تحصیلی با راه حل های مجازی و نوآورانه آموزشی و حفظ دانشجویان بین المللی اشاره کرد.
دکتر ملانظری در خصوص ارائه آموزش‌های مجازی در دانشگاه الزهرا (س) تصریح کرد: در دانشگاه الزهرا پس از شیوع بیماری کرونا و در آغازین روزهای تعطیلی دانشگاه، به‌سرعت اقدامات لازم جهت بررسی ابعاد موضوع، سیاست‌گذاری و پیگیری اجرای آموزش ‌الکترونیکی صورت‌گرفت. کمیته‌راهبری آموزش ‌مجازی در بالاترین سطح دانشگاه و متشکل از ریاست دانشگاه، معاونان و مدیران حوزه آموزش، مالی‌اداری، فناوری‌اطلاعات و اساتید متخصص تشکیل شد و با تامین زیرساخت‌ها و آمادهسازی سامانه‌های Adobe connect و Moodle، امکانات ضروری برای آغاز کلاسهای مجازی در اختیار اساتید دانشگاه قرار گرفت؛ به گونه‌ای که امکان تشکیل کلاس‌های برخط از ۱۲ اسفند برای اساتید فراهم گردید.
رییس دانشگاه الزهرا افزود: متعاقبا با تعریف تمامی‌کلاس‌ها و دانشجویان در Moodle امکان استفاده از این سامانه نیز برای کلاس‌های‌ غیرهمزمان و یا ترکیبی فراهم‌شد. همچنین با توجه به ضرورت توانمندسازی اساتید در زمینه آموزش مجازی، لازم بود تا اعضای هیات علمی نیز مرتباً آموزش‌هایی را در این حوزه دریافت کنند. بر همین اساس بصورت فشرده آموزش‌هایی برای اساتید در دستور کار قرار داده شد و در ۶ ماه نخست سال بیشتر تمرکز دانشگاه بر بحث آموزش بود و در ۶ ماه دوم سال نیز فرصت برای تمرکز بر مسائل پژوهشی با هدف فراهم‌کردن امکان حضور دانشجویان در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها صورت گرفت. همچنین به منظور حمایت از دانشجویان کم بضاعت و فراهم نمودن امکان بهره گیری از آموزش‌های مجازی با پیگیری‌های معاونت دانشجویی و معاونت اداری ۱۰۰ تبلت در اختیار این دسته از دانشجویان قرار داده شد.
وی در ادامه با اشاره به مهمترین عوامل موفقیت در حوزه آموزش مجازی در دانشگاه الزهرا گفت: بر اساس تجارب کسب شده، مدیریت، راهبری و سیاست گذاری آموزش و یادگیری الکترونیکی، مشارکت فعالانه مدیریت ارشد دانشگاه به ویژه حوزه ریاست، معاونت آموزشی، معاونت اداری مالی و مدیریت فناوری اطلاعات و پیگیری و رصد مستمر وضعیت آموزش مجازی، تصمیم‌گیری سریع و اطلاع رسانی مستمر تصمیمات اتخاذ شده، پیگیری روسای دانشکده‌ها و رصد عملکرد آموزشی اساتید، شبکه‌سازی و تشکیل گروه‌های پشتیبانی مجزا برای هر دانشکده در شبکه اجتماعی و پاسخگویی مستمر به سوالات اساتید، توانمندسازی و توسعه حرفه‌ای اساتید از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی برخط و تهیه محتواهای آموزشی مختلف و اشتراک گذاری تجربیات هر یک از اعضای هیات علمی با سایر همکاران را می‌توان از مهمترین عوامل موفقیت در این حوزه دانست.
دکتر ملانظری در ادامه با اشاره به فعالیت‌های مرکز آموزش‌های آزاد و مجازی دانشگاه الزهرا گفت: این مرکز فعالیت‌های خود را بر توسعه‌ توانمند‌ی‌های بانوان به عنوان نیروی انسانی کارآمد و ماهر و همچنین ارتقای سطح علمی دانشجویان، دانش‌آموختگان، مدیران و کارشناسان و کارکنان بخش‌های دولتی و غیر دولتی با روش‌های نوین و فعال آموزشی، متمرکز کرده است.
وی افزود: در بخش آموزش‌های آزاد، رویکرد دانشگاه الزهرا (س)، کاهش سطح شکاف بین شایستگی‬های مورد نیاز دانشگاه و شایستگی‬های مورد نیاز بازار کار و افزایش ظرفیت مخاطبان برای انطباق سریع با تغییرات ماهیت کار، آمادگی برای پذیرش مسئولیت، مدیریت خود و انطباق با تغییرات شغلی است، که در حال حاضر از عوامل مهم موثر بر موفقیت در محل کار می‌باشد. این مرکز آمادگی برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف‌، سمینارها و کارگاه‌های آموزشی تخصصی در زمینه‌های مختلف را دارد. در پایان هر دوره نیز به شرکت کنندگان، گواهی نامه معتبر مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعطا می‌گردد.

رییس دانشگاه الزهرا با اشاره به اهم اقدامات و شاخص های عملکردی مرکز آموزش‌های آزاد و مجازی دانشگاه الزهرا (س) افزود: تهیه ۲ سرور اختصاصی سامانه های آموزش مجازی دانشگاه، راه‌اندازی ۸ سرور مجازی جهت استقرار سامانه‌های خدمات آنلاین، تجهیز کلاس ها جهت برگزاری کلاس های آنلاین به تجهیزاتی مانند دوربین فیلمبرداری، تلوزیون، کپچر، توسعه پهنای باند اختصاصی دانشگاه، بکار گیری سامانه آموزش مجازی (LMS) و سامانه کلاس آنلاین Adobe Connect، استقرار تیم های پشتیبانی و ارائه خدمات به اعضای هیات علمی و دانشجویان، تدوین ۴۸ فایل آموزشی، برگزاری ۸ جلسه دانش آفزایی و ۷۷۰ نفر ساعت کارگاه- اعضای هیات علمی، برگزاری ۱۸۷۰ امتحان، ۲۱۶۰ کلاس و ۱۸۰ کلاس همزمان ثبت شده، برگزاری ۱۱ دوره موک در حوز‌های توانمندسازی بانوان و اعضای دانشگاه، برگزاری ۵ دوره MBA بازار سرمایه و... از جمله اقدامات این مرکز در دانشگاه است.
دکتر ملانظری با بیان اینکه آموزش مجازی در شرایط کرونا، دارای فرصت‌ها و تهدیدها است. بر این اساس، هنر نظام آموزش عالی در شناسایی فرصت های بالقوه و اقدام جهت بالفعل کردن آنهاست. جهت جلوگیری از تهدیدها و آسیب‌های آن نیز جامع‌نگری، برنامه‌ریزی و اقدام اثربخش موردنیاز است، مطرح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار تصویری با تشکل‌های دانشجویی با اشاره به اخبار نگران‌کننده از "افت یادگیری و آموزش در دوران کرونا" از مسئولان آموزش عالی خواستند به این مسئله توجه و از آن جلوگیری کنند. بنابراین تصمیم‌گیری به‌موقع و عکس‌العمل سریع، منعطف، هوشمندانه و نظام‌مند نسبت به شرایط پیش‌آمده، برنامه‌ریزی مبتنی بر کیفیت آموزشی به منظور انطباق مداوم و پیوسته با شرایط جدید، استقرار نظام نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در آموزش مجازی بسیار مهم خواهدبود و مشارکت همدلانه و تلاش جهادگونه دست‌اندرکاران نظام آموزش عالی منجر به دستیابی به اهداف متعالی این نظام خواهد شد.
*موفقیت آموزش عالی تنها از طریق وزارت عتف ممکن نیست
دکتر خاکی صدیق گفت: حضوری شدن آموزش‌ در دانشگاه‌ها منوط به حفظ سلامتی افراد است و اگر واکسیناسیون انجام شود و شهرها در شرایط زرد و آبی قرار گیرند امیدواریم از مهرماه ۱۴۰۰ کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار شود.
دکتر خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه نخستین روز از پنجمین همایش آموزش عالی با بیان اینکه تربیت اساتید اخلاق مدار، شایسته مبتنی بر استفاده از روش‌های نوین آموزشی جهت رشد و شکوفایی دانشجویان و ایجاد برنامه‌های درسی کارآمد و تحول آفرین از اهداف کلان معاونت آموزشی است، افزود: در حال حاضر تلاش می‌کنیم تا مقررات آموزشی که تا پیش از این دست و پا گیر بوده به مقرراتی انعطاف پذیر با واگذاری اختیار تصمیم گیری به دانشگاه‌ها تبدیل شود زیرا ما در کشور تنوع و طیف‌های وسیعی از موسسات و مراکز آموزشی را داریم که این موسسات از نظر زیر نظام‌ها، تجربیات، قدمت، توانمندی‌های علمی و مدیریتی با یکدیگر متفاوت هستند و این تنوع سبب می‌شود تا امکان استفاده از یک فرمول واحد برای حل مشکلات در کل کشور فراهم نباشد.
دکتر خاکی صدیق با تاکید بر اینکه آموزش عالی یک امر محدود به وزارت عتف نیست و مشارکت سازمان‌های بسیاری را می‌طلبد و موفقیت آن نیز تنها از طریق وزارت عتف ممکن نیست، مطرح کرد: یکی از اهداف این همایش، پیوند آموزش عالی با جامعه در بهبود و رفع مشکلات است که این امر مشارکت، هم افزایی و همکاری بخش‌های مختلف را در کشور می‌طلبد.
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به برگزاری نشست‌های تخصصی در آموزش عالی گفت: اهداف این نشست‌ها و جلسات عمدتا اطلاع رسانی، فرهنگ سازی، ارتقای دانش فنی و بررسی چالش ها و آسیب‌ها بوده زیرا کشور با ورود غیرمنتظره این ویروس با چالش‌هایی بسیاری روبرو شد.
دکتر خاکی صدیق ادامه داد: در دانشگاه‌ها تلاش شده تا با برنامه‌ریزی، آسیب‌ها و چالش‌ها را به حداقل برسانیم. باید تشکر کنیم از خانواده آموزش عالی که اجازه ندادند در دوران کرونا در آموزش وقفه‌ای ایجاد شود و زیرساخت‌های این نوع آموزش را علی رغم مشکلات مالی ایجاد کردند و فرهنگسازی، سیاست‌گذاری و اطلاع رسانی‌ها نیز به موقع انجام شد.
وی عنوان کرد: در اسفند ۹۸ اگرچه بیش از دو دهه تجربه در آموزش الکترونیکی داشتیم اما این امر تنها به تعداد کمی از دانشگاه‎ها محدود می‌شد اما با شیوع کرونا و ضرورت استفاده از آموزش مجازی با بیش از ۲ هزار واحد دانشگاهی روبرو بودیم که هیچ تجربه و زیرساختی برای این موضوع نداشتند و براساس آمار کمتر از ۱۰ درصد اساتید و کارشناسان با این نوع آموزش آشنا بودند.
معاون آموزشی وزارت علوم افزود: در ابتدا از نظر قوانین آموزشی و فرهنگی و زیرساخت‌ها در ابتدا با چالش‌های بسیاری روبرو بودیم اما با تشکیل کارگروه‌هایی که در دانشگاه‌ها و وزارت عتف ایجاد شد، توانستیم مشکلات را مرتفع و مدیریت کنیم.
دکتر خاکی با بیان اینکه در نوروز سال ۹۹ عملا تعطیلی در حوزه آموزش عالی نداشتیم و با گذشت یک ماه از آغاز سال جدید، ۷۰ درصد کلاس‌ها در بستر فضای مجازی برگزار شد و دوماه بعد نیز به ۸۰ درصد رسید، تصریح کرد: در حال حاضر با مسائل مختلفی از جمله ساماندهی دانشگاه‌ها، بروزرسانی سر فصل‌ها، آموزش الکترونیکی و بررسی چالش‌های آن روبرو هستیم که لازم است تا در بهبود آن‌ها به منظور ارتقای کیفی آموزش عالی تلاش کنیم.
وی در پایان با اشاره به اینکه حضوری شدن آموزش‌ها منوط به حفظ سلامتی افراد است، ادامه داد: اگر واکسیناسیون انجام شود و شهرها در شرایط زرد و آبی قرار گیرند امیدواریم کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار شود.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین از ارسال نامه‌ای به وزارت بهداشت در این خصوص خبر داد و اظهار داشت: اولویت برای واکسیناسیون مطالبه دانشجویان است و آموزش حضوری نباید بیش از این به تعویق بیفتد.
*لزوم توجه به دیپلماسی علم در دوران پسا کرونا
دکتر شریعتی نیاسر معاون سابق آموزشی وزارت علوم در بخش دیگر این همایش با اشاره به شرایط کنونی مطرح کرد: حدود ۱۸ ماه است که سراسر جهان درگیر بیماری کرونا شده و این موضوع معادلات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را به طور کلی تحت تاثیر قرار داده است و امروزه احوالات در همه زمینه‌ها به سرعت در حال بروز و ظهور است.
وی با بیان اینکه صدها میلیون نفر از جامعه بشری به صورت مستقیم و غیر مستقیم با نظام‌های آموزشی و پژوهشی مرتبط هستند، افزود: مراکز علمی نیز از این تحولات و تغییرات مستثنی نیستند و شروع ویروس کرونا سبب تحول در این حوزه هم شده است.
دکتر شریعتی نیاسر ادامه داد: توفیقات کشورها در این دوران در گرو درک زودهنگام شرایط، تحلیل درست بحران‌ها، پیش‌بینی به موقع از نحوه تاب‌آوری، مقاومت در برابر ناملایمات و برنامه‌ریزی صحیح و واقع‌بینانه برای اعمال تغییرات در شرایط بحرانی است.
معاون سابق آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه در حال حاضر در بیش از ۲۰۰ کشور جهان مراکز علمی یا به تعطیلی کشانده شده یا دچار اختلال جدی شده‌اند و قریب به ۹۰ درصد از یک و نیم میلیارد ثبت نام کنندگان مراکز آموزشی در کشورها تحت تغییر شرایط موجود قرار گرفته‌اند، مطرح کرد: چگونه می توان آسیب های ناشی از کرونا در حوزه آموزش عالی را به حداقل رساند؟ چگونه میتوان بازیابی فعالیت های آسیب دیده را تصریح نمود؟ قطعا فرهیختگان کشور با کنجکاوی تحولات بین‌المللی را درک کرده و به دنبال نحوه نظام های مدیریتی و سیاستگذاری هستند.
وی در ادامه به نقش دولت در حمایت از آموزش عالی در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: دولت می‌تواند با بررسی و تصویب صندوق توسعه علمی و پژوهشی کشور، پیگیری اجرای ساماندهی آموزش عالی، ثبات در تخصیص منابع مالی، شبکه سازی بین مراکز بزرگ آموزش عالی یا متوسط و کوچک، هدایت تخصیص منابع صندوق رفاه به سمت وام‌های شهریه، اصلاح نظام توزیع بودجه های متمرکز هزینه‌ای و تملک دارایی سرمایه‌ای و رایگان نمودن یا تعیین یارانه برای اینترنت اساتید و دانشجویان در شرایط کنونی از آموزش عالی حمایت کند.
دکتر شریعتی نیاسر در ادامه به بحث افزایش تاب آوری در برابر بحران ها اشاره کرد و اظهار داشت: نظام آموزش عالی می تواند با تشخیص بهنگام دگرگونی‌ها، تغییرات، اختلالات و شگفتی‌ها و کاهش مواجه با این موارد همچنین کنترل آن‌ها در صورت رخداد و تطبیق با شرایط جدید و بازیابی سریع از شوک، در راستای تحقق اهداف نقش موثری داشته باشد.
شریعتی نیاسر در خصوص دیپلماسی علم در دوران پسا کرونا گفت: بهره برداری از اسناد بالادستی و احیای مصوبات و تفاهم نامه‌ها و موافقت نامه‌های مرتبط با دیپلماسی علم، تقویت کمیته هدایت و نظارت طرح ارتقاء ۲۰۰-۵ به‌عنوان برند مرکز برتر کشور، ارتباط موثر با نهادها دانشگاه ها و سازمان های بین المللی به خصوص در کشورهای دوست، گسترش همکاریهای آموزشی و پژوهشی با استفاده از فناوری‌های دیجیتال، حضور فعال دانشگاهی در انجمن و اتحادیه‌های بین المللی و ... می‌تواند سبب موفقیت کشور در دوران کنونی باشد.
*مدیریت بحران بدون در نظر گرفتن مردم غیرممکن است
در ادامه این همایش، دکتر راغفر عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا در خصوص اقتصاد آموزش عالی و کووید ۱۹ گفت: گذار از دوران پیش و بعد از کرونا به این معناست که نهاده‌های بزرگ خلاف نهاده‌های اندک، ستانده‌های بزرگ می دهند. اینکه این ستانده‌ها ذاتا نامعین هستند و امروزه دنیا بسرعت در حال تحول است و یک دوره گذاری را طی می کند که می‌تواند با آشفتگی همراه باشد.
وی با بیان اینکه توانایی حل این نتایج بسیار کار بزرگی و به همین دلیل دنیایی که پیش روی ماست با آشفتگی های بسیاری روبرو است، افزود: به همین دلیل باید به یک پرسش‌ جدی پاسخ دهیم که آیا امادگی حضور عرتمند در دوران بعد از کرونا را داریم یا خیر؟
دکتر راغفر ادامه داد: ما باید به ظرفیت‌های داخلی کشور توجه کنیم. متاسفانه در حال حاضر این بی توجهی باعث بی ثباتی اقتصادی و اجتماعی شده است. اقتصاد ما از گذشته تحت تاثیر سلطه تجارت است و عمدتا منویات صاحبان تجاری اساس تصمیم‌گیری‌ها بوده یعنی منویات این افراد است که در کریدورهای مجلس و تصمیم گیری‌ها شنیده می شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا مطرح کرد: اقتصاد فعلی بسیار نامولد است. لذا نمی‌توان انتظار داشت که صنعت و تولید در این چارچوب‌ها شکل بگیرد. امروزه دیگر توجهی به محصول دانشگاه‌ها نیز صورت نمیگیرد و این اقتصاد به تولید توجهی ندارد. در ۳۰ سال اخیر نیز با کاهش شدید ارزش پول در کشور مواجه شدیم که این خود سبب تورم و فقر شد.
دکتر راغفر با تاکید بر اینکه سقوط کیفیت آموزشی، انزوای اساتید، حذف دانشجویان در اثر سیاست‌های اقتصادی، تشدید مهاجرت‌ها از جمله تبعات اقتصاد بیمار است، تصریح کرد: دانشگاه‌ها و آموزش عالی امروز با مشکلات کثیری روبرو هستند که ادامه این روند منجر به تعطیلی بسیاری از مراکز علمی و پژوهشی خواهد شد.
وی با بیان اینکه توسعه اقتصادی مستمر تنها با پیشرفت علم و تقویت مراکز علمی و پژوهشی میسر می‌شود، گفت: ما به عنوان عضوی از دانشگاه‌های کشور، نمی‌توانیم بپذیریم که بهترین سرمایه‌های کشور را دودستی تقدیم کشورهایی کنیم که در صدد براندازی نظام سیاسی‌مان هستند. مطالبه اموزش عالی از نظام تصمیم‌گیری در اینجا امری ضروری است. نظام‌های تصمیم‌گیری باید پاسخ دهند که چرا تمهیداتی برای حفظ دانشجویان در کشور نمی‌اندیشند؟
عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا افزود: در حال حاضر یکی از چالش‌های اصلی چالش آینده کار است چراکه بازار کار آینده بسیار نامطمئن است. امروزه در جهان از اقتصاد فرفره ای یاد می شود بدین معنا که نیروی کار مشاغل مختلفی را در طول عمر کاری خود تجربه می کند و باید همواره در حال آموزش و کسب مهارت باشد.
وی تاکید کرد: سیاستگذاران باید روی مردم با آموزش و مهارت سرمایه گذاری کنند تا بتوانند شکاف آینده را پر کنند. بی توجهی به تحولات فناوری و نقش دانشگاه ها در کاهش این شکاف می‌تواند اختلالات بزرگی را در این زمینه ایجاد کند. مردم سالاری باید بیشتر مورد توجه گیرد. مردم نیاز به علم رسانه‌ها، شکل بخشی به مسائل عمومی دارند زیرا مدیریت بحران بدون در نظر گرفتن مردم غیرممکن است.
در پایان نیز، دکتر سیف برقی عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا و دبیر این همایش ضمن تشکر از همکاری وزارت علوم در برگزاری این مراسم، توضیحاتی در خصوص اهداف برگزاری همایش بیان کرد.
گفتنی است در بخش پایانی این مراسم، سرآمدان آموزشی وزارت عتف معرفی و تقدیر شدند.

https://www.alzahra.ac.ir/R-fQKF3Ea
 
  • نوشته شده
  • در دوشنبه 27 ارديبهشت 1400
  • ساعت 11
  • توسط روابط عمومی فرمانداری تهران1
  • تعداد بازدید 11
  • واحد ارجاع دهنده فرمانداری تهران
نظرات شما
captcha refresh
Aa